History

Historyczny kanał IRC który powstał jako komunikator klanowy przed erą VOIP (TeamSpeak, Discord) w latach 2000 i funkcjonował przez wiele lat jako główny sposób komunikacji. Są to czasy gdy jeszcze nie wszyscy mają stały dostęp do internetu. Używaliśmy do tego celu oprogramowania mIRC, a powyżej dostęp do niego za pomocą współczesnej prostej bramki www. Służył nam przez wiele lat całkowicie bezawaryjnie.
Poniżej zrzuty ekranu jak wyglądał ten chat w tamtych czasach skonfigurowany specjalnie dla nas.

Swoją przygodę z komputerami rozpocząłem w 1986 roku. Od zawsze bardziej interesowało mnie tworzenie niż samo konsumowanie treści. Dzięki różnorodnym komputerom i systemom operacyjnym szybko zdobywałem doświadczenie, które mogłem wykorzystać do nauki i realizacji nowych pomysłów.

W 2000 roku, gdy rozpocząłem swoją drugą internetową przygodę (tym razem z internetem bez limitu), stworzyłem stronę pod adresem pazur.prv.pl – skierowaną głównie do znajomych i przyjaciół. Internet był wtedy w fazie raczkowania, a do komunikacji wykorzystywaliśmy IRC. Aby grać z innymi przez sieć, trzeba było znać się na technikaliach bardziej niż dziś. STEAM jeszcze nie istniał – pojawił się dopiero trzy lata później.

Oto przykłady fragmentów oryginalnej strony, które zostały zindeksowane przez Internet Archive: 1,2,3,4,5,6


TeamSpeak pojawia się w 2002 roku. Wynajmuję pierwszy serwer dla kilku osób, a w razie potrzeby zwiększam jego pojemność z zapasem. Nazwa Neodrink i strona neodrink.cba.pl pojawiają się dopiero w 2008 roku po długiej przerwie w działaniu strony gdy moją główną grą sieciową staje się seria Rainbow Six Vegas 1 i 2. W 2011 roku startuje Twitch, a w edytorze Battlefield 3 powstaje nasze logo klanowe, które później jest szeroko wykorzystywane, na przykład na obiektach w takich grach jak DayZ, Arma czy Warframe.

Rok 2012 był przełomowy – zacząłem pierwsze próby z nagrywaniem na YouTube, a później także ze streamowaniem. W DayZ Mod, zamiast zabijać innych graczy, oszczędzałem ich, ryzykując za każdym razem utratę całego ekwipunku. Dzięki temu poznawałem coraz więcej osób. Sposób, w jaki nawiązywałem te znajomości – często zaczynając od wymiany ognia, zanim udało się dojść do porozumienia – sprawiał, że nie było ich wiele, ale ich jakość stała na zupełnie innym poziomie. Te relacje przetrwały wiele lat.

Szczytowym momentem był rok 2014 i gra Ghost Recon Online (później wydana na STEAM jako Ghost Recon Phantoms). Była to turniejowa gra PvP z systemem osłon, a liczba osób w klanie znacznie wzrosła, co sprawiało, że coraz trudniej było mi nad tym wszystkim zapanować. Gra w lidze generowała ogromne emocje i często prowadziła do napięć między klanami.

W 2016 roku nastąpiła przesiadka na Discord, Twitch święcił triumfy, YouTube stawał się światowym standardem, a STEAM bił kolejne rekordy popularności. Nieoficjalną grą klanową stała się seria The Division, choć wciąż odkrywaliśmy setki nowych tytułów. Nastały inne czasy…


Dziękuję wszystkim, zarówno tym obecnym, jak i tym, których już z nami nie ma, za wspólne przeżycie tych wspaniałych lat!