Neodrink ma 25 lat… ding 😊🎂

Dziękuję wszystkim, zarówno tym obecnym, jak i tym, których już z nami nie ma, za wspólne przeżycie tych wspaniałych lat!

Swoją przygodę z komputerami rozpocząłem w 1986 roku. Od zawsze bardziej interesowało mnie tworzenie niż samo konsumowanie treści. Dzięki różnorodnym komputerom i systemom operacyjnym szybko zdobywałem doświadczenie, które mogłem wykorzystać do nauki i realizacji nowych pomysłów.

W 2000 roku, gdy rozpocząłem swoją drugą internetową przygodę (tym razem z internetem bez limitu), stworzyłem stronę pod adresem pazur.prv.pl – skierowaną głównie do znajomych i przyjaciół. Internet był wtedy w fazie raczkowania, a do komunikacji wykorzystywaliśmy IRC. Aby grać z innymi przez sieć, trzeba było znać się na technikaliach bardziej niż dziś. STEAM jeszcze nie istniał – pojawił się dopiero trzy lata później.

Oto przykłady fragmentów oryginalnej strony, które zostały zindeksowane przez Internet Archive: 1,2,3,4,5,6

TeamSpeak pojawia się w 2002 roku. Wynajmuję pierwszy serwer dla kilku osób, a w razie potrzeby zwiększam jego pojemność z zapasem. Nazwa Neodrink i strona neodrink.cba.pl pojawiają się dopiero w 2008 roku po długiej przerwie w działaniu strony gdy moją główną grą sieciową staje się seria Rainbow Six Vegas 1 i 2. W 2011 roku startuje Twitch, a w edytorze Battlefield 3 powstaje nasze logo klanowe, które później jest szeroko wykorzystywane, na przykład na obiektach w takich grach jak DayZ, Arma czy Warframe.

Rok 2012 był przełomowy – zacząłem pierwsze próby z nagrywaniem na YouTube, a później także ze streamowaniem. W DayZ Mod, zamiast zabijać innych graczy, oszczędzałem ich, ryzykując za każdym razem utratę całego ekwipunku. Dzięki temu poznawałem coraz więcej osób. Sposób, w jaki nawiązywałem te znajomości – często zaczynając od wymiany ognia, zanim udało się dojść do porozumienia – sprawiał, że nie było ich wiele, ale ich jakość stała na zupełnie innym poziomie. Te relacje przetrwały wiele lat.

Szczytowym momentem był rok 2014 i gra Ghost Recon Online (później wydana na STEAM jako Ghost Recon Phantoms). Była to turniejowa gra PvP z systemem osłon, a liczba osób w klanie znacznie wzrosła, co sprawiało, że coraz trudniej było mi nad tym wszystkim zapanować. Gra w lidze generowała ogromne emocje i często prowadziła do napięć między klanami.

W 2016 roku nastąpiła przesiadka na Discord, Twitch święcił triumfy, YouTube stawał się światowym standardem, a STEAM bił kolejne rekordy popularności. Nieoficjalną grą klanową stała się seria The Division, choć wciąż odkrywaliśmy setki nowych tytułów. Nastały inne czasy…


Czy Polska jest potęgą intelektualną (zabawa)?

Ten przykład niech was zachęci do zrobienia własnych mini-badań na inne tematy takie jak internet, edukacja, dostęp do wody pitnej, zanieczyszczenie czy przestępczość.

Dzisiaj zabawimy się w trochę w amatorski lecz i tak wiele mówiący sposób. Czy nasze społeczeństwo aktywnie uczestniczy w rozwoju tego świata? Jak wygląda nasza edukacja? Kim jesteśmy? Oczywiście robimy to dla czystej zabawy w jakiś prosty sposób (nie jestem „przeca” naukowcem). Sprawdźmy liczbę artykułów na wikipedii…

Podstawowy ranking międzyjęzykowy Wikipedia 2021 (oto pierwsze 30 miejsc na… 321)

Pełna lista 321 języków tutaj.