Primo – Przede wszystkim nie panikować. Nie czytać/słuchać opinii z programów telewizyjnych, niebranżowych gazet, pospolitych graczy.
Secundo – Problemem dla nas (graczy) w chwli obecnej nie są tylko dziury bezpieczeństwa (ludzie mają je w dupie), ale ewentualne spowolnienie pracy naszych CPU.
Być może problem okaże się tak samo rozdmuchany jak Y2K o którym dzisiaj już nikt nie pamięta a miał być to prawie koniec świata 😀
Statystyczny wtedy Polak – pan Janusz, znawca wszystkiego i wykwalifikowany mechanik samochodowy w tym wspaniały kafelkarz, złota rączka i budowniczy, wielki sportowiec w roli kibica, po godzinach rozwożący pizze, znał się na kompach tak jak ja na ruchu bezwładnym w polu grawitacyjnym ciała obieganego, więc pisać można było wszystko a najlepiej że w 2000 roku komputery zgotują nam koniec świata. Jak wiemy wszelakiej maści jasnowidze się pomylili. Być może ich kompetencje oscylowały gdzieś wokół pana Janusza, a być może ich niekompetencja została dopiero udokumentowana ponieważ na ich nieszczeście komputery to nie żadna magia… to logika, informatyka zaś jest nierozłączna z matematyką, a tu… na pohybel wszelkiej maści „mediom” wszystko da się policzyć i udowodnić.
Błąd? Dziura? Raczej przeoczenie hardware’owe w projektach nowoczesnych CPU. Padli wszyscy… PC-Windows, PC-Linux, Apple-Mac OS, komórki i urządzenia oparte na ARM. Amiga klasyczna i NG bezpieczna 😀
Gdyby Apple się nie poddał i nie przeszedł na architekturę PC – święciłby teraz triumfy, a tak jak każdy zakamuflowany klon PC dzieli z nim wszystkie wady i zalety.
Łatki software’owe tylko zminimalizują ryzyku ataku, architektura dzisiejszych procesorów musi być zmieniona. Niektórzy posiadacze w miarę nowych płyt głównych mogą liczyć na update BIOS.
Drugi problem to spowolnienie komputerów które będą łatane. Problem Meltdown i Spectre 1 wg testów nie wykazuje znacznej straty CPU a jedynie zauważalnie mniejsze prędkości I/O (dyski itp.). Natomiast w przypadku dziury Spectre 2 Microsoft ogłosił że spadki będą już widoczne nawet dla zwykłego użytkownika tym bardziej im starszy procesor i system operacyjny (w wielkim skrócie).
Największym medialnie wygranym wydaje się nieoczekiwanie AMD który co prawda zupełnie odporny nie jest ale… jest bardziej odporny niż Intel. Poszło info w świat i na pewno wiele osób z branży o tym nie zapomni…
W chwili obecnej zdania są mocno podzielone o skali problemu. Większość newsów redagowana jest przez ludzi nie mających fundamentalnej wiedzy na ten temat. Oto jedyny materiał z IMHO najbardziej wiarygodnego źródła. Jest stonowany, widać że jeszcze sporo czasu upłynie zanim dowiemy się czegoś więcej. Na razie bądźmy spokojni. To nie pierwszy raz… nie ostatni.
– Intel zapowiada powołanie działu bezpieczeństwa procesorów
– Luki w procesorach: prosty program sprawdzi, czy komputer jest chroniony
– Microsoft: Spectre 2 przyniesie znaczne spadki wydajności starszych CPU Intela
– Szykuje się gigantyczny pozew zbiorowy przeciwko Apple
– Netflix udostępnia HDR dla użytkowników systemu Windows 10
– 10 Best graphics games of 2017 [EN]
– Największe rozczarowania świata gier 2017 roku
– 4 najpopularniejsze mity o czołgach z gier wideo
– Nvidia kończy z rozwojem 32-bitowych sterowników
– Squadron 42: Obszerne fragmenty rozgrywki, premiera Star Citizena w wersji alfa 3.0
– World of Tanks otrzyma nowy silnik graficzny
– MechWarrior 5: Mercenaries – Niemal pół godziny za sterami
– Twórca PUBG: 99% programów do oszukiwania pochodzi z Chin
– Sniper Ghost Warrior 3 – premiera trybu sieciowego 26 stycznia
– Crytek zapłaci ludziom za granie w Warface´a
– Szef Valve bogatszy od prezydenta USA
– 1,5 miliona banów w PUBG i pierwsza aktualizacja do pełnej wersji
– Microsoft zakończył okres podstawowego wsparcia dla Windowsa 8.1
– Wi-Fi Alliance zapowiada WPA 3